Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
25-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia
Stacja Gostyń widziana z góry fot. Damian Pawlak
Rozpoczęły się prace budowlane na linii z Gostynia do Kąkolewa. Dzięki wymianie toru i budowie nowych peronów połączenia pasażerskie zostaną przywrócone po blisko 20 latach. Na inwestycję przeznaczono ok. 156 mln zł netto z rządowego programu Kolej+. Podróżni zyskają nowe możliwości w pierwszym kwartale 2029 r.

Na stacji Gostyń po przygotowaniu zaplecza budowy i zgromadzeniu tłucznia, szyn oraz podkładów wykonawca rozpoczął demontaż dotychczasowej infrastruktury. Prace między Gostyniem a Kąkolewem (linia 360) obejmą kompleksową wymianę infrastruktury na odcinku ponad 21 km. Na wzmocnionym podłożu zostanie zamontowany nowy tor. Łączone bezstykowo szyny zwiększą komfort podróży i ograniczą wpływ kolei na otoczenie, znacznie zmniejszając hałas generowany przez przejeżdżające pociągi. Przy modernizacji będą wykorzystane nowoczesne, specjalistyczne maszyny – m. in. podbijarki i oczyszczarki tłucznia, co pozwoli na szybkie i efektywne prowadzenie robót.

– Przy inwestowaniu publicznych pieniędzy chcemy osiągać widoczną poprawę systemu kolejowego. W przypadku trasy Gostyń – Kąkolewo, dzięki stosunkowo niewielkim nakładom, po wielu latach przywrócimy połączenia pasażerskie dla tysięcy mieszkańców, co zniweluje wykluczenie komunikacyjne w tej części Wielkopolski – powiedział prezes zarządu PKP PLK SA Piotr Wyborski.

Dla podróżnych będą dostępne wygodne przystanki w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Wyższe perony z antypoślizgową nawierzchnią ułatwią wsiadanie i wysiadanie do pociągów. Dojścia zostaną przystosowane także do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Na peronach pojawią się wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje.

Dla sprawnych przejazdów pociągów zamontujemy na trasie nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczeństwo zwiększy remont 21 przejazdów kolejowo-drogowych, m. in. w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie, Garzynie i Kąkolewie.

Inwestycja umożliwi przywrócenie połączeń pasażerskich na linii, która od 2011 r. jest wykorzystywana wyłącznie w ruchu towarowym. Po zakończonych pracach pociągi spalinowe będą mogły pojechać jednotorową trasą z prędkością 120 km/h (pasażerskie) oraz 80 km/h (towarowe). Możliwe będą wygodne przejazdy do Leszna i dalej do Poznania.

Modernizację linii 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo w ramach „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” prowadzi na zlecenie PKP PLK Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o. o. Na inwestycję w formule „projektuj i buduj” przeznaczono ok. 156 mln zł netto. Inwestor przewiduje, że wszystkie prace zakończą się w pierwszym kwartale 2029 r. – wówczas mieszkańcy Gostynia i okolicznych miejscowości zyskają dogodny dostęp do kolei, która jest najbardziej ekologicznym i efektywnym środkiem transportu. Początkowo podawanym terminem był koniec roku 2028.

W Wielkopolsce rządowy program „Kolej Plus” obejmuje także rewitalizację trzech linii kolejowych (Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, ciąg komunikacyjny Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec), dla których zostały już podpisane umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Po analizie, wspólnie z samorządem województwa wielkopolskiego, PKP PLK podjęły decyzję o odstąpieniu od planowanej wcześniej budowy linii Konin – Turek. Powodem był wzrost przewidywanych kosztów inwestycji oraz brak poparcia projektu ze strony niektórych samorządów lokalnych i części mieszkańców.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5